Tájékoztató az Ügyfélkapu+ bevezetéséről

Tájékoztató az Ügyfélkapu+ bevezetéséről

Lehet, hogy már hallottál róla, ha nem akkor most e rövid tájékoztatóban szeretném felhívni a figyelmedet, hogy 2025. január 16-án 00 órától az eddig használt Ügyfélkapu már nem lesz elérhető, helyét az Ügyfélkapu+ kétfaktoros azonosítással működő verziója veszi át.

Mit jelent a kétfaktoros azonosítás (Ügyfélkapu+ )?

2022. június 4-től elérhető az emelt szintű kétfaktoros azonosítási szolgáltatás, az Ügyfélkapu+ . A kétlépcsős azonosítás célja, hogy emelje az elektronikus azonosítás biztonsági szintjét és támogassa a biztonságtudatos felhasználók, illetve szolgáltatók igényeit.

Ez azt jelenti, hogy a megszokott felhasználónév és jelszó mellett egy második, időalapú egyszeri jelszóval (TOTP) is hitelesíteni kell a belépést.

A kétfaktoros azonosításhoz szükség lesz egy hitelesítő alkalmazásra, amely generálja az egyszeri jelszót. Android eszközön a Google Authenticator vagy a Microsoft Authenticator használható, míg iOS eszközön a Microsoft Authenticator ajánlott.

Ha nem rendelkezel okostelefonnal vagy tablettel, a TOTP.APP webes hitelesítő alkalmazás is igénybe vehető.

A szolgáltatás – ügyfélkapus bejelentkezést követően – az Ügyfélkapu felületén rendelhető meg az Ügyfélkapu igénylése funkcióra kattintva. A szolgáltatás megrendeléséhez egy mobil eszközre (telefon, táblagép), egy, a mobil eszközre telepített hitelesítő alkalmazásra és Ügyfélkapu azonosításra van szükség, tehát fontos, hogy már rendelkezz ügyfélkapus regisztrációval.

Jelen tájékoztatónak nem célja az Ügyfélkapu+ bejelentkezés teljes menetének ismertetése, erre az interneten nagyon jól használható leírások, videók vannak.

A bejelentkezést mindenkinek saját magának kell elvégezni. Bejelentkezés nélkül senki nem fog hozzáférni 2025. január 16-tól az ügyfélkapura érkező dokumentumokhoz és adóbevallás beadására sem lesz lehetőség.

Arra még a jelen rendszer überokos kitalálói sem tudják a választ, hogy fog  működni a kétszintű azonosítás könyvelőirodák esetében. Az egyetlen – nagyon helyes – észrevételük, hogy ez komoly gondot okoz a könyvelőirodáknál.

A könyvelők minden érdekképviselete azon munkálkodik, hogy a megnyugtató megoldás megtalálásáig halasszák el a kétszintű azonosítás bevezetését, ami annál inkább is indokolt lenne, mivel az Ügyfélkapu 2025. december 31-é éjfelkor megszűnik és szerepét a DÁP veszi át kötelező jelleggel.

De az egy másik történet lesz.