2020. július 1. napjától hatályba lépő törvénymódosítás alapján új tevékenységgel, új feladattal bővül a területi kamarák szolgáltatási köre.
A jogszabály-módosítás a vállalkozói ügyintézéssel kapcsolatban közreműködő szervek között említi a gazdasági kamarákat is. Az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény 3/A. §. (4) bekezdése 2020. július 1-jétől hatályba lépő rendelkezéssel a gazdasági kamarákat tájékoztatásnyújtási és információ szolgáltatási hatáskörrel ruházza fel.
Ennek keretében az egyéni vállalkozói tevékenység folytatásához szükséges általános információkról, a tevékenységek folytatásáról, valamint a képesítéshez, ill. a hatósági engedélyhez vagy bejelentéshez kötött gazdasági tevékenységekről kérhető a jövőben felvilágosítás közvetlenül a gazdasági kamaráktól.
Korábban az ezekre vonatkozó tájékoztatások a Kormányablakoknál voltak elérhetők, azonban a törvénymódosítás hatálybalépését követően a kereskedelmi és iparkamarák feladat- és hatáskörébe tartozik a szükséges információnyújtás.
A Kormányhivatalok egyéni vállalkozóval kapcsolatosan a tevékenységgel kapcsolatos hatósági ellenőrzéseket folytatják le, biztosítják részükre az elektronikus azonosítási és biztonságos kézbesítési szolgáltatásokat, továbbá ellátják a jogszabályok által hatáskörébe utalt feladatokat.
A kereskedelmi és iparkamarák tájékoztatással segítik a vállalkozókat: információt adnak arra vonatkozóan, hogy egy adott tevékenységi kör, amelyet a vállalkozó fel kíván venni, hatósági engedélyhez vagy bejelentéshez kötött gazdasági tevékenység-e, tájékoztatnak arról, hogy az adott tevékenységhez milyen képzettség szükséges, illetve hogy a tevékenység után minimálbér vagy garantált bérminimumnak megfelelő járulékfizetési kötelezettsége keletkezik a vállalkozónak.
Az egyéni vállalkozók továbbra is a webes ügysegéden jelenthetik be a NAV-nak a tevékenységükkel kapcsolatos eseményeket, a tevékenység megkezdését, az adatváltozás bejelentését, a szünetelést, illetve a szünetelés utáni folytatást és a tevékenység megszüntetését. Ugyancsak a webes ügysegéden nyújthatók be az egyéni vállalkozók nyilvántartásában kezelt adatok igazolására szolgáló hatósági bizonyítvány iránti kérelmek. A tevékenység megkezdése és megszüntetése személyesen is bejelenthető a NAV ügyfélszolgálatain.
Az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő adatok – a nyilvántartási szám és adószám alapján – továbbra is lekérdezhetők a www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo/ oldalon. További információ telefonon a NAV Infóvonalán a 1819-es számon vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatain kérhető.