Dátum: 2020. ápr. 06. | írta: Adónavigátor |
2020. április első napjaiban az Adónavigátor ügyfelei között felmérést készítettünk arról, hogy milyen nehézségei lehetnek a veszélyhelyzet alatt a könyvelőirodáknak.
Nézd meg, milyen válaszok érkeztek!
Milyen munkarendben dolgozol te és a kollégáid?
Továbbra is az irodában dolgozunk | 114 | (15.49%) |
Jellemzően átálltunk a távmunkára | 160 | (21.74%) |
A kettő kombinációja | 208 | (28.26%) |
Egyedül dolgozom, nincs jelentősége, hogy irodában, vagy otthonról | 254 | (34.51%) |
Milyen formában kerülnek a könyvelőirodába az ügyfelektől a bizonylatok?
Jellemzően papíron | 236 | (32.07%) |
Jellemzően elektronikus formában (pdf, adatfájl, ügyfél számlázóprogramjából) | 64 | (8.7%) |
Vegyesen | 436 | (59.08%) |
Teszel erőfeszítéseket a könyvelőirodai digitalizáció felgyorsítására?
Igen | 541 | (73.51%) |
Nem | 193 | (26.22%) |
nem válaszolt | 2 | (0.27%) |
A három szabadszavas válaszadás közül egyelőre csak egyet értékeltünk ki, hamarosan mutatjuk a többit is…Tehát az alábbi kérdésre mindenki olyan terjedelemben válaszolhatott, amilyenben akart, voltak egészen terjedelmes válaszok is.
Mi okozza számodra a legnagyobb nehézséget a mostani helyzetben?
A kérdésre adott válaszokat 7 kiemelt probléma köré lehetett gyűjteni.
Mivel a válaszok szabadszavas megfogalmazásban érkeztek, így a sorrendiség nem a felmérés kitöltői által felállított sorrend alapján, hanem a válaszokban megjelenő gyakoriság szerint értendő.
1. Kommunikáció
Legtöbbször kommunikációval kapcsolatos nehézségeket említik, így ez a probléma szerepel az első helyen. Ezen belül leggyakrabban az ügyfelekkel való kapcsolattartás okoz problémát. Széles a spektrum, ugyanis többeknek hiányzik a személyes kapcsolattartás, mások nem tudnak haladni a munkájukkal, mert az ügyfeleik folyamatosan telefonon keresik őket, azonnali válaszokat várva a vállalkozásukat érintő veszélyhelyzettel kapcsolatos kérdésekre.
A kommunikációhoz soroltuk még az otthoni munkavégzés miatt a munkatársak közötti információáramlás nehézségét érintő válaszokat is.
2. Bizonylatok beszerzése
A második helyen a bizonylatokhoz való hozzájutás szerepel. Sokan 2-5 napig karanténba helyezik a postán, vagy ügyféltől jövő papírokat, ez idő alatt nem tudják feldolgozni azokat (nem kell részletezni, milyen gondot okozhat ez pl. a havi áfásoknál, amikor 19-én adják le a számláikat), mások ügyfelei nem tudják/akarják szenelve küldeni a számlákat, vagy egyszerűen nem juttatják el azokat.
3. Bevételcsökkenés
A legfőbb nehézségek között harmadik leggyakrabban említett dolog az ügyfelek bevételei, és saját könyvelőirodájuk bevétele miatti aggodalom. Empátiából többen saját döntés alapján, mások ügyfeleik igényére csökkentettek a könyvelési diaikon.
Érdekes adalék, hogy néhányan, akiknek mostanában szárnyaló bevételű webáruházas ügyfeli vannak, és fix díjért könyvelnek, most a többletmunka miatt jogosnak éreznék a könyvelési díj emelést, de mégsem merik/tudják megemelni a díjat.
4. Törvényi változások
Az előzőhöz hasonló mértékben okoz problémát a veszélyhelyzeti gazdasági intézkedések megismerése, értelmezése, gyakorlati alkalmazása. Hozzátesszük, hogy a felméréskor még csak egyetlen másféloldalnyi kormányrendelet jelent meg részletszabályok nélkül…
5. Félelem
Az ötödik leggyakrabban említett gátló tényező az általános félelem és bizonytalanság érzet, ami természetes velejárója a veszélyhelyzetnek.
6. Digitalizáció
Meglepő, hogy a legnagyobb nehézségek sorában csak a hatodik helyen szerepel a könyvelőirodai digitalizációval és technikai nehézségekkel való küzdelem. Ez vagy azt jelenti, hogy a többség jó úton halad a digitális megoldások mezején, vagy pedig azt, hogy sokan még mindig nem használják a modern eszközöket, így nincs is velük problémájuk.
Érdekesség, hogy többen megemlítették, hogy ilyen körülmények között nem tudnak felkészülni a júliusi online számla adatszolgáltatás bevezetésére, de közel ugyanennyien örülnének annak, ha már most le tudnák hívni asz ügyfeleik számláit a NAV rendszeréből, mert így minden számla a rendelkezésükre állna a könyveléshez.
7. Egészség
A hetedik kiemelt helyen a saját és kollégák egészségének védelmével kapcsolatos aggodalom áll.
Tehát, ezek voltak a könyvelők által leggyakrabban említett nehézségek, amelyekkel a veszélyhelyzet kihirdetése óta találkoztak.
Természetesen rengeteg egyedi problémát írtak még le a kollégák, amelyeket itt nem említettünk meg, mert nem véltünk felfedezni velük kapcsolatban olyan problémát, amely egy irányba mutat.